Cehenneme Sığar mıyız

Meşhur bir deyiş vardır. Hz. Ebubekir'in "Cehennemde vücudum büyüsün tâ ehli imana yer kalmasın" dediği söylenmektedir. Bunu geçenlerde bir hocamız da söyledi. İlle de ukalalık yapacağım ya, hocama da dedim böyle bir şeyin olamayacağını fakat beni dinlemedi.

Gelen sözleri değerlendirirken insanın az da olsa aklından faydalanması gerekir. Tabi bunu yapmak tehlikelidir. "Aklı gözünde" diye hakarete uğrayabilirsiniz. Eğer bunu yaparken, yani değerlendirmelerde sadece aklınızı baz alırsanız size bu sözü söyleyenler haklı olurlar ama sağlam kaynaklarla olayı değerlendirirseniz o zaman size sözler söyleyenler sadece kendilerini küçültürler.

Hz. Ebubekir'in bu sözü söylemiş olma ihtimaline gelirsek: Bir insan bu sözü ancak kalbindeki rahmet duygusundan ötürü söyleyebilir. Yani gönlü o kadar çok insanların kurtuluşundan yanadır ki kendini feda etmeye hazırdır. Böyle üstten bakılırsa bir sorunun olmadığı sanılabilir. Fakat aslında durum hiç de öyle değildir. Çünkü Hz. Ebubekir eğer böyle bir söz söylemişse öncelikle suçlu insanların yanmasını kabullenemediğini göstermiş olacaktır. Böyle bir şey de elbette bir halife için uygun değildir. Bir de öyle bir halifeden bahsediyoruz ki zekat vermeyenlerle savaşmıştır.

Ortada ince bir çizgi var demek isterdim ama bence gayet kalın bir çizgi var. Yeter ki görmeye çalışalım. Eğer Hz. Ebubekir dese ki ben insanların kurtulması için her şeyi yapmaya razıyım, bu olabilir denir. Fakat buradaki durum farklı. Deniyor ki Hz. Ebubekir, dünyada Allah'ı inkar etme zulmünde bulunmuş insanların yanmasını istemiyor. İşte burada koca bir "hop" demek gerekir.

Diyebilirsiniz ki Hz. Ebubekir kalbindeki rahmetten böyle bir şey demiştir. Şu bilinmelidir ki hiç kimse Allah'tan daha merhametli değildir. Bunu da, yani Allah'ın rahmetinin her şeyi kuşattığını da Hz. Ebubekir hepimizden daha iyi bilmektedir. Allah'ın rahmetinin, gazabını geçmiş olmasına rağmen eğer Allah kafirler için cehenneme rıza göstermişse, Hz. Ebubekir, böyle bir sözü söylememesi gerektiğini iyi bilmektedir.

Bir de şu var ki düşünmesi bile kötü: Allah Kur'an'da cehennemiyle korkutmakta ve onun ne kötü bir varış yeri olduğunu belirtmektedir. Konuştuğu dille inen Kur'an'ı, en yakın arkadaşından (S) dinleyen Hz. Ebubekir, elbette hepimizden iyi cehennemin şiddetine vakıftır. Buna rağmen Hz. Ebubekir'in kalkıp da o azabı hiçe sayarcasına ben yanmaya razıyım demesi, o büyük zata atılabilecek kötü bir iftiradan başka bir şey değildir.

Mevlana gibi zatların her dediğini doğru sanan, kaldı ki Mevlana'nın sözünü Martin Luther'inkinden ayıramayan kişilerden bunları farketmesini beklemek yanlış olur elbet. Her şeye rağmen az da olsa düşünmek, düşünmeye sevketmek, çok daha doğru şeylere inanıp, çok daha doğruları yaşamamızı sağlayabilir.

Yorumlar

  1. Tam olarak ne demek istediğini anlamadım doğrusu. Hz. Ebu Bekir r.a. yanıldı mı demek istiyorsun? Yoksa bu rivayet doğru değil mi demek istiyorsun?

    Bence ikisi de tehlikeli. Hz. Ebubekir sıddık makamında olduğundan onun yanılması pek mümkün değil. Onun ne düşünerek ve hissederek bunları söylediğini yalnız Allahü Teala bilir. Bizler sıddık makamında olmadığımızdan bunları anlayamayız.

    Esasen bizim bu konuları tartışmaktan ziyade, Cehenneme girmemek için çalışmamız daha doğru olur.

    YanıtlaSil
  2. Elbette Hz. Ebubekir yanıldı demiyorum. Zaten ona atılmış bir iftira olduğundan bahsettim.

    Eğer bir yanlış varsa onu konuşmalıyız bence.

    YanıtlaSil
  3. O kadar çok bilgi kirliliği varki şu internette,herkes bişeyler yazıyor,söylüyor,hani Başbakanımızın tabiriyle "ağzı olan konuşuyor" işte bizde önce konuşana bakmalıyız adammı diye ondan sonra cevap vermeliyiz,yoksa bütün konuşmaların boşa gider,,,
    Hani bana aylar önce bir hadis içindi sanırım kaynak sormuştun WP de,sende bu sözün kaynağını yaz bize ve tüm okurlara bence,birde ben Hz.Ebubekir'in bu sözü kalbindeki rahmet duygusuyla söylemiş olabileceğine inanmak istiyorum...

    Birde ufak not,niye yorumlarını adsız olarak yazıyorsun,senin sen olduğunu anlayamadım,bir önceki yazıdada aynıydı orda bir adsız cevabı vardı,bende adsız yorum bırakanları pek kaale almadığım için cevap verme zahmetinde bulunmamıştım,ama şimdi anladımki o adsızda burdaki adsızda senmişsin :)

    sevgiyle kal,selamlar olsun...

    YanıtlaSil
  4. İftira kısmı nedir? Onu anlayamadım ben.

    Cehennem yaratıldıysa oraya mutlaka girecekler olduğu için yaratıldı. Allahü Teala abes, lüzumsuz iş yapmaz. Hz. Ebu Bekir r.a. da bunu biliyordu. Fakat bunu neden söylediğini tartışmak bize düşmez diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  5. Gelibolu, ne için kaynak göstereceğim ki? Yazı bana ait kendi sözlerim kaynağı benim. Kur'an'da böyle geçiyor dememe diyorsanız onun kaynağını yazabilirim.

    Adsıza gelince okuldayı cepten yazıyorum ondan.

    Yolcu, bence birileri bu sözü Hz. Ebubekir adına söylemiş. Onun sözü olduğuna inansaydım eleştirmezdim

    YanıtlaSil
  6. Bu söz Hz. Ebu Bekir'e isnad edilmektedir. Bir rivayete göre de Hz. Fatıma'ya aittir. Buhari ve Müslim hadislerinin Hz. Ebubekir'in fazileti ve imanı kısımlarında bu söze rastlayamadım.
    Bu sözü teyid eden yani Hazreti Ebu Bekirin sıddıkiyetinin azami sadakat nümunesi olan sözünün hakikatini teyid eden bazı hadisi şerifler vardır.

    Bunlar:

    "Ümmetime karşı en merhametli Ebu Bekirdir."

    "Eğer Ebu Bekir'in imanı alemlerin imanıyla müvazene edilse yine de Ebu Bekir'in imanı racih gelecektir."

    Kaynaklar: El Fethur Rabbani Şerhi Müsnedi Ahmed 1/52, Müsnedi Ahmed 3/186,281, Müsnedi Ebu Davud - Tayalisi hadis no: 2096.

    Ebu Davud bilindiği üzere Kutüb-i Sitte, meşhur altı sahih hadis kitabından biridir.
    Bu sözde haşa isyan değil belki imanın verdiği kemalat vardır. Nitekim bir çok islam büyüğünün bu anlamda sözleri vardır. Bediüzzaman Hazretleri de milletimin imanını selamette görürsem Cehennem alevlerinde yanmaya razıyım demesi bunu tasdikleyen bir husustur.
    İslam alimleri bütün insanlara bir anne şefkatiyle yaklaşmışlardır. Nasıl ki bir anne evladının ateşe atılmasını istemez, onun yerine kendini atar, evladını ateşten kurtarmak için tereddüt etmeden kendisini ateşe atar. İşte islam alimleri de insanlığın selameti için kendilerinin ateşe atılmasını dilemişlerdir. Zaten onları o seviyeye çıkaran da bu ruhtur.
    Hz. Bu sözü iftira olarak değerlendirmek ve bu ulvi hakikati görmemek onların Allah katındaki makbuliyetlerine saygısızlık olsa gerek. Velevki bu sözü tasdik eden hasi-i şerifler ortadayken.
    Birde sözün muhatabı ümmeti Muhammeddir. Sevgili Peygamberi ümmetim diyerek ağlarken, Hz. Ebu Bekirden böylesi bir söz işitmek yadırganacak bir durum değil.
    Hiç kimse Allah'tan daha merhametli değildir evet ancak, Peygamberimizi tenzih ederek söylüyorum, hiç kimse de Hz. Ebu Bekirden daha merhametli değildir. Bu vaka,bu hissiyat, bu söz normal insanların idrakına müsait olmadığını görüyorum bu ve sanal ortam da yazılmış başka yazılarla...
    Hz. Ebu Bekir Sıddık'ın cennet ve cehennem anlayışı bizimkinden ne büyük farklılık gösterir acep... Onların derdi cennete erişmek, cehennemden korkudan günahlardan sakınmak mıydı acep? Bu hususta göz ardı edilmemeli... Yunus ne güzel demiş; bana seni gerek seni...
    selametle,

    YanıtlaSil
  7. Yazımın yazdıklarınıza cevap olduğunu düşünüyorum, cevap versem de tekrar yazmış olacağım fakat şunu ekleyebilirim: Ben Hz. Ebubekir'in insanların en hayırlılarından olduğunu kabul ediyorum, ona bir lafım da yok olamaz da zaten. Ben sadece sözün yanlışlığına ve Hz. Ebubekir'e ait olamayacağına değindim. Zaten ona ait olduğuna dair bir kaynak da yok, bu sadece bir söylenti.

    Örneği Bediüzzaman'dan vermişsiniz ama onun dediği de doğru değildir bence. Birkaç insanın kurtulması için yanmaya razıyım demenin bence mantıksal bir izahı yoktur. Allah'ın kullarını, Allah'ın azabından, Allah'ın istediği gibi değil de Allah'ın azabına girerek kurtarmaya çalışmaktan bahsediyoruz burada.

    Yunus'a gelince; o bir aşıktır. Aşıkların ne kusuruna bakılır ne de onlar örnek alınır. Çünkü dünyanın amacında, Allah'ın yarattığı fıtratta öyle bir şey yoktur.

    YanıtlaSil
  8. mantık gözüyle baktığınızdan yanılıyorsunuz zaten...

    YanıtlaSil
  9. Bilmiyorum eğer Allah aklı vermişse bence kullanmak gerek. Bazıları gibi her şeyi aklımla açıklayacağım veya onunla yorumlayacağım demiyorum. Aklımın almadığı ama inandığım çok şey var ama ben anlattığım konunun basit bir şey olduğunu düşünüyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yeter ki hakaret içermesin...

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yeşil Göz Kırmızı Tokat

Grub Kurtarma

Üzüntü Giderme Aracı

GM Discovery Eduroam Bağlantısı

Çay mı Şerbet mi

Bakış Açısı

Öğretme(n)